Acta Pilati – Et brev fra Pontius Pilatus

bibelogtro

ACTA PILATI – ET BREV FRA PONTIUS PILATUS

Av Pontius Pilatus

Dette er et brev fra stattholder Pontius Pilatus til keiseren i Rom Tiberius Cæsar.

Skrivet ble funnet i Vatikanet på 1800-tallet.

Til Tiberius Cæsar, keiser i Rom

Vær hilset edle hersker!

Hendelsen i de siste dager i min provins, har vært av en slik art, at jeg har tenkt å berette enkelhetene som de foregikk. Jeg ville ikke bli overrasket om hendelsen i tidens løp ville forandre vår nasjons skjebne. Det synes som om gudene nylig er opphørt med å være oss nådige. Jeg er nesten fristet til å si: ”Forbannet være den dagen da jeg tok Valeris Flavius inn i regjeringen.”

Ved min ankomst til Jerusalem, tok jeg Pretoriet i besittelse og lot tilberede et kostelig måltid, hvortil jeg lot innby de fornemme i Judea, ypperstepresten og hans følge. Men til den fastsatte tid viste ikke en eneste…

View original post 3,042 more words

Standard

Leave a Reply

